بازی های کامپیوتری

بازی های کامپیوتری

مقدمه
صنعت ساخت بازی های ویدیویی و رایانه ای، در حال حاضر، به گسترده ترین و سودآورترین حرفه ها در صنعت سرگرمی کودکان تبدیل شده است. استفاده از بازی های الکترونیکی از طریق تلویزیون، دستگاه های جیبی و رایانه های شخصی، هم اکنون به تلفن همراه، رایانه های جیبی و گیرنده های دیجیتال تلویزیونی نیز کشیده شده است. محتوای بازی ها به سرعت در حال تغییر است و با کاربردهای گرافیکی و به دلیل جاذبه ای که در آنها نهفته است، روز به روز واقعی تر به نظر رسیده، نظر کودکان و نوجوانان بیشتری را به خود جلب می نمایند. در این بین، رقابتی که بین شرکت ها و تولید کنندگان مختلف در تصاحب هرچه بیشتر بازار فروش به وجود آمده، آنها را بر آن داشته که با ارائه بازی های هر چه جالب تر و مهیج تر، سود بیشتری را به خود اختصاص دهند.

چه کسانی بازی می‌کنند
طبق بررسی انجام شده حدود 37 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیون نفری در ایران بازی می‌کنند و 45 درصد جمعیت ایران (حدوداً نیمی از جمعیت کشور) بازیکن هستند. 53 درصد از بازیکنان به طور مستمر بازی می‌کنند. حدود 10 میلیون بازیکن ایرانی حداقل یک ساعت در هفته روی یکی از دستگاه‌های رایانه شخصی، لب‌تاپ، گوشی هوشمند، کنسول بازی یا تبلت بازی می‌کنند.

سن بازیکن ها
متوسط سن بازیکنان ایرانی 21 سال است و بازیکنان در ایران به طور متوسط از 6 سال پیش بازی کردن را شروع کرده‌اند. برخلاف تصور غالب که کودکان را بیشترین مخاطب بازی‌های دیجیتال می‌دانند، در ایران نوجوانان و جوانان در بازه سنی 12-19 سال بیشتر مخاطبان بازی‌های دیجیتال هستند.

سبک بازی ها
  • سبک اکشن (Action Games)
    سبک اکشن مهمترین سبک بازی‌های رایانه‌ای است که خود شامل چندین زیر دسته می‌باشد. در‌این نوع بازی‌ها تاکید بر چالش‌های فیزیکی است که یک بازیکن باید عکس العمل‌های مناسب را نسبت به چیزی که می‌بیند در زمان‌های مختلف نسبت به بازی داشته باشد.
  • سبک ماجراجویی (Adventure Games)
    بر خلاف سبک بازی‌های اکشن، در‌ سبک ماجراجویی چالش‌های زمانی و سریع وجود ندارد و بازیکن در تبادل با محیط و دیگر افراد موجود در بازی پازل‌های مختلفی را حل کند.‌ این گونه بازی‌ها برای کسانی که نمیخواهند فشار زیادی از لحاظ زمان و عکس‌العمل‌های زیاد بر روی آن‌ها باشد مناسب است. معما‌ها و پازل‌های موجود در‌ این بازی‌ها می‌تواند به صورت نوشتاری و یا گرافیکی باشد و حتی در مواقعی به صورت سینمایی است.
  • سبک ماجراجویی – اکشن (Action – Adventure)
    همانطور که از نام‌این سبک پیدا است‌ این نوع بازی‌ها‌ ترکیب دو سبک ماجراجویی و اکشن هستند که در آن‌ها هم پازل‌ها و معما‌های گوناگون وجود دارد که با تیر اندازی و نبرد‌های اکشن‌ ترکیب شده است. در‌این بازی‌ها معمولا باید هم وسایل گوناگون و هم اسلحه‌های مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. سری آنچارتد (Uncharted) در‌این نوع سبک هستند.
  • سبک نقش آفرینی (Role Playing)
    در‌این سبک از بازی‌ها که به اختصار RPG نیز نامیده می‌شود هر بازیکن کنترل یک شخصیت را در دست دارد که باید با انجام ماموریت‌ها و مبارزات مختلف شخصیت خود را پیشرفت دهد که در طی‌این مسیر مهارت‌های مختلفی را نیز کسب می‌کند. دنیای بازی‌ این سبک بازی‌ها معمولا بسیار بزرگ می‌باشد که باعث می‌شود زمان تمام کردن‌ این بازی‌ها بسیار زیاد باشد و گاهی حتی به صورت پایان ناپذیر است.‌
  • سبک شبیه سازی (Simulation)
    این سبک از بازی‌ها به صورت شبیه سازی یک شغل خاص و یا حتی شبیه سازی کل زندگی می‌باشد. بازی‌هایی که در آن‌ها شما در نقش یک کشاورز و یا راننده قطار ظاهر می‌شوید که باید کارهای روزمره مربوط به آن شغل را انجام دهید. این گونه بازی‌ها نیازمند حرکات سریع و سخت نمی‌باشد و طرفداران خاص خودش را دارد. سری بازی‌های سیمز (Sims) در‌این سبک از بازی‌ها می‌باشد.
  • سبک استراتژی (Strategy Games)
    تمرکز‌ این گونه از بازی‌ها برنامه ریزی و مدیریت برای به دست آوردن پیروزی می‌باشد. دید‌ این سبک از بازی‌ها معمولا از بالا می‌باشد که در آن کنترل یک سری نیرو و یا کشور را در دست دارید. سری بازی‌های تمدن (Civilization) از معروف‌ترین بازی‌های‌این سبک است.
  • سبک ورزشی ( Sports )
    در‌ سبک ورزشی یک رشته ورزشی خاص شبیه سازی می‌شود که در آن با یک فرد دیگر و یا هوش مصنوعی به مبارزه و رقابت می‌پردازید. بازی‌های مسابقات ماشین (Racing) و دیگر بازی‌های ورزشی مانند FIFA و PES نیز در‌این سبک هستند.

درآمد بازی ها
اگر شما در یک شهر کوچک هستید و آموزش موسیقی می‌دهید، معمولا گزینه‌های زیادی برای پیداکردن شغل در بیرون برای شما وجود ندارد. اما در اینترنت و کسب درآمد آنلاین، شما می‌توانید از روش‌های متعددی که به سرعت به تعداد آنها افزوده می‌شود یک یا چندتا را انتخاب کنید و برای کسب درآمد از آنها استفاده کنید تنها 5 درصد از بازار بازی‌های دیجیتال در ایران متعلق به بازی‌های ایرانی است که این مقدار در سال 90 تنها یک درصد بوده است. درآمد بازی‌های دیجیتال براساس نوع پلت‌فرم 65 درصد بازی‌های موبایلی، 20 درصد بازی‌های رایانه‌ای و 15 درصد بازی‌های کنسولی است.

مقایسه درآمد صنعت های بازی, فیلم و موسیقی

Scroll to Top